Youth and History — Publications about the Project

Print Friendly, PDF & Email

Remark: The coun­try men­tioned in brack­ets with each pub­li­ca­tion is
the coun­try of data that were used or the coun­try which the paper was adressed
to. 


  • Sort­ed by reverse Date:
    • Pil­vi Torsti: “Peace-lov­ing and sim­i­lar”. Youth and His­to­ry — an
      Explo­rative Study of the His­tor­i­cal Think­ing of Ado­les­cents in Bosnia-Herce­gov­ina.
      Helsin­ki: Uni­ver­si­ty of Helsin­ki. Depart­ment of His­to­ry. 9/2000; 208 pp.
    • Las­truc­ci, Emilio (2000): La for­mazione del pen­siero stori­co. Milano, Par­avia.
    • Las­truc­ci, Emilio (2000): “Aspet­ti educa­tivi del­la coscien­za stor­i­ca”. In: Il Muli­no,
      n. 1; pp. 126–136.
    • Las­truc­ci, Emilio (1999): “Il Nove­cen­to a scuo­la.” In: Crit­i­ca marx­ista, n. 1–2;
      pp. 87–96.
    • Las­truc­ci, Emilio (1999): “La coscien­za stor­i­ca dei gio­vani: ques­tioni socio-educa­tive.”
      In Scuo­la demo­c­ra­t­i­ca, n. 1–2;, pp. 189–213.
    • Bra­gi
      Gud­munds­son and Gun­nar
      Karls­son
      (1999): (Ice­land): Aes­ka og saga, Uni­ver­si­ty of Ice­land Press, Vol. 15,  series Stu­dia his­tor­i­ca
    • Shifra
      Sagy
      , Emda
      Orr
      , Dan
      Bar-On
        (1999): (Israel) Indi­vid­u­al­ism and col­lec­tivism in Israeli soci­ety: Com­par­ing reli­gious and sec­u­lar high-school stu­dents. Human Rela­tions, 52. p. 327–348
    • Syl­wia Will­berg
      , Richard Lynn (1999): (Ger­many / Poland) Sex dif­fer­ences in his­tor­i­cal
      knowl­edge and school grades: a 26 nation study, in: Per­son­al­i­ty And Indi­vid­ual
      Dif­fer­ences 27, p.1221–1229
    • Bor­ries, Bodo von (1999):
      (Ger­many) Geschlechtsspez­i­fis­ches Geschichts­be­wußt­sein und koe­duka­tiv­er
      Geschicht­sun­ter­richt, in: Arnold, Udo u.a. (Hrsg.): Sta­tio­nen eines Hochschullebens.
      Festschrift für Annette Kuhn zum 65. Geburt­stag; Dort­mund (Edi­tion
      Ebers­bach) 1999, p. 89–111
    • Bor­ries, Bodo von (1999):
      (Ger­many) Nicht länger Mit­tel der Abgren­zung. Gewan­delte Funk­tio­nen
      his­torisch­er Sinnbil­dung in Ein­wan­derungs­ge­sellschaften, in: Frank­furter
      Rund­schau, 16.3. 1999, 8
    • José
      Macha­do Pais
      (1999): (Por­tu­gal) Con­sciên­cia Históri­ca
      e Iden­ti­dade — Os Jovens Portrugue­ses num Con­tex­to Europeu (His­tor­i­cal
      Con­scious­ness and Iden­ti­ty — Por­tuguese Young Peo­ple in a Euro­pean Con­text) 
      SEJ/CELTA, Lis­boa
    • José
      Macha­do Pais
      (1999): (Por­tu­gal) Uma Europa aber­ta ao mul­ti­cul­tur­al­is­mo?
      Ati­tudes dos jovens europeus per­ante os imi­grantes, Revista da USP (Uni­ver­si­dade
      de S. Paulo), S. Paulo (Brazil)
    • Bor­ries, Bodo von (1999) (Ger­many)
      Bodo v.: “YOUTH and HISTORY” 1995 — ein europäis­ch­er Kul­turver­gle­ich
      zum jugendlichen  Geschichts­be­wußt­sein, in: Europäis­che
      Geschicht­skul­tur im 21. Jahrhun­dert; Bonn (Haus der Geschichte der Bun­desre­pub­lik
      Deutschland)/ Belin (Nico­lai), p. 193–207. Englis­che Über­set­zung:
      “YOUTH and HISTORY” 1995 — a Euro­pean Cul­tur­al Com­par­i­son of Young People’s
      His­tor­i­cal Con­scious­ness, in: The Cul­ture of Euro­pean His­to­ry in he 21st
      Cen­tu­ry; Bonn (Haus der Geschichte der Bun­desre­pub­lik Deutschland)/Berlin
      (Nico­lai), p 179–192.
    • Bor­ries, Bodo von (unter Mitar­beit
      von Kör­ber, Andreas, Baeck, Oliv­er, Kinder­vater, Angela) (1999): (Ger­many)
      Jugend und Geschichte. Ein europäis­ch­er Kul­turver­gle­ich aus deutsch­er
      Sicht, Opladen: Leske+Budrich (Rei­he: Schule und Gesellschaft 21)
    • Kir­keei­de, Nor­mann (1999): (Nor­way) Dri­vkraft for his­to­rieskap­ing,
      In: Bergens Tidende (based on an inter­view with Magne
      Angvik
      )
    • Angvik, Magne; Nielsen,
      Vagn Oluf
      (red.)
      (1999): (Nor­way, Fin­land, Swe­den, Den­mark,
      Island)
      Ung­dom og his­to­rie i Nor­den, Fag­bok­for­laget Nor­way
    • Hansen, Lho Helle and Ber­telsen, Anja (1999): (Den­mark) Pust
      in: Aktuelt (News­pa­per, based on an inter­view with Vagn
      Oluf Nielsen
      )
    • Sogaard, Soren (1999): (Den­mark) Hvad skal vi med for­tiden
      Berlingske Tidende (Nesw­pa­per, based on an inter­view with Vagn
      Oluf Nielsen
      )
    • Nielsen, Vagn Oluf (1999): (Den­mark)
      Ung­dom og His­to­rie i Dan­mark in: Ind­b­lik, Dan­ish radio, P1 (based on an
      inter­view with Vagn Oluf Nielsen)
    • Nielsen, Vagn Oluf (1999): (Den­mark)
      Unges inter­esse for his­to­rie: Nutid og action in: Samvirke, p. 101–106
    • Bor­ries, Bodo von (1999):
      (Ger­many) A Cross-Cul­tur­al Com­par­i­son of Stu­dents’ Con­cepts of Europe,
      in: CYRCE (Ed.).: Inter­cul­tur­al Recon­struc­tion: Trends and Chal­lenges;
      Berlin/New York (de Gruyter) 1999, p. 33–50 ( Euro­pean Year­book on Youth
      Pol­i­cy and Research 2)
    • Las­truc­ci, Emilio (1998): “Gli ado­les­cen­ti europei e la sto­ria: pri­mi risul­tati di una
      grande indagine com­par­a­ti­va.” In Cad­mo, VI, n. 17–18; pp. 63–84.
    • Bor­ries, Bodo von (1998):
      (Ger­many) Zum his­torisch-poli­tis­chen Bewußt­sein der europäis­chen
      Jugend — Kul­turver­gle­ichende Befunde von YOUTH and HISTORY 1995, in: Pay­erl,
      Eva (Hrsg.): Jugend­ko­op­er­a­tio­nen in Mit­teleu­ropa; Wien (IDM Insti­tut für
      den Donau­raum und Mit­teleu­ropa) 1998, p. 48–66, 128–137 ( Rei­he: Stu­di­en
      des Insti­tutes für den Donau­raum und Mit­teleu­ropa 19
    • José
      Macha­do Pais
      (1998): (Portugal)Los ras­gos más impor­tantes
      de la sociedad euro­pea y la situación de los
    • jóvenes en ella, Revista SINITE, Revista de Ped­a­gogía
      Reli­giosa, vol. XXXIX, nr.118, Madrid, 1998, pp. 211–238.

    • Nem­chi­nov V.,Tsen­i­na I (1998): (Rus­sia
      Social­iza­tion and Indi­vid­u­al­iza­tion in Shap­ing His­tor­i­cal Con­scious­ness.
      Eval­u­a­tion of Empir­i­cal Stud­ies of Teenagers’ Psy­chol­o­gy, In: The World
      of Psy­chol­o­gy,  Moscow-Woronezh  No 1
    • Mikkelsen, Morten (1998): (Den­mark) Europas unge man­gler
      his­torisk bev­id­s­thed in: Kris­teligt Dag­blad, (News­pa­per, based on an inter­view
      with Vagn Oluf Nielsen)
    • Aho­nen, Sirk­ka (1998): (Fin­land)
      His­to­ri­a­ton sukupolvi? His­to­ri­an vas­taan­ot­to ja his­to­ri­al­lisen iden­ti­teetin
      rak­en­tu­mi­nen 1990-luvun nuori­son kesku­udessa (No-His­to­ry Gen­er­a­tion? Recep­tion
      of his­to­ry and con­struc­tion of his­tor­i­cal iden­ti­ty among young peo­ple in
      1990’s) Suomen His­to­ri­alli­nen Seu­ra, His­to­ri­al­lisia tutkimuk­sia 202
    • Nielsen, Vagn Oluf (1998): (Den­mark)
      Ung­dom og his­to­rie i Dan­mark Dan­marks Lær­erhøjskole
    • Bor­ries, Bodo von (1998):
      (Ger­many) Rep­re­sen­ta­tion and Under­stand­ing of His­to­ry In: Voss,
      J.F. and Car­retero, M. (Eds.): Leran­ing and Rea­son­ing in His­to­ry, Lon­don,
      Woburn
    • Wahk­ers, Allan (1998): (Den­mark) The stu­dents know Hitler
      very well In: BERLINKSKE TIDENDE
    • Bor­ries, Bodo von (1998):
      (Ger­many) His­torische Pro­jek­tar­beit im Ver­gle­ich der Meth­o­d­enkonzepte.
      In: B. Schöne­mann; et al. (ed.): Geschichts­be­wußt­sein und Meth­o­d­en
      his­torischen Ler­nens, Wein­heim 1996, pp. 276–306.
    • Bor­ries, Bodo von (1998):
      (Ger­many) Forschung­sprob­leme ein­er The­o­rie des Geschichts­be­wußt­seins.
      Am Beispiel ein­er Studie zum empirischen Kul­turver­gle­ich; Jörn Rüsen
      zum 60. Geburt­stag In: Blanke, Horst Wal­ter u.a. (Hrsg.): Dimen­sio­nen der
      His­torik. Geschicht­s­the­o­rie, Wis­senschafts­geschichte und Geschicht­skul­tur
      heute; Köln (Böh­lau), p. 239–152.
    • Bor­ries, Bodo von (1998):
      (Ger­many) Erweit­erte litauis­che Über­set­zung: Paaugli istori­jos
      supra­ti­mas ir politin s nuostatos Ryt ir Vakar Europo­je: pavyzdys demokrati­ja.
      1994–1995 met empirinio tyri­morezul­tatai ir prob­le­mos In: Bech­er, Ursu­la
      A. J. u.a. (Hrsg.): Isto­ri­ografi­ja ir atvi­ra visuomen (Geschichtswis­senschaft
      und offene Gesellschaft); Vil­nius (Vil­ni­aus uni­ver­site­tas) , p. 208–241.
    • Dooren, Jos van & Dycke, H.
      van
      (1998): (Bel­gium) The His­tor­i­cal Con­sciouss­ness of Euro­pean
      Stu­dents. Pio­neer­ing work by the Youth & His­to­ry Project. In: Infor­ma­tion
      — Mit­teilun­gen — Com­mu­ni­ca­tions, Vol 19, no. 2, p.134–141
    • Bor­ries, Bodo von (1998):
      (Ger­many) Jugendliche Geschichtsvorstel­lun­gen und Poli­tike­in­stel­lun­gen
      im europäis­chen Ost-West-Ver­gle­ich: Das Beispiel Demokratie. In: Geschichte
      in Wis­senschaft und Unter­richt, 49 Jg., p. 208–222
    • HDB (1998): (Bel­gium) Geschiede­nis moet waar­den aan­leren.
      IN: De Stan­daard.
    • Cajani, Lui­gi (1998): (Italy)
      Tra pas­sato e futuro. Una inchi­es­ta sul­la coscien­za stor­i­ca Bib­liote­ca
      di Sto­ria mod­er­na e con­tem­po­ranea, Roma, pp. 68 — 93
    • HDB (1998): (Bel­gium) Geschiede­nis is niet leuk. In: De Stan­daard.
    • Bor­ries, Bodo von (1998):
      (Ger­many) Land­karte his­torisch-poli­tis­ch­er Men­tal­itäten der
      europäis­chen Jugend? In: Jahrbuch Arbeit — Bil­dung — Kul­tur, hrsg.
      vom Forschungsin­sti­tut für Arbeit­er­bil­dung 15/16, 1997/98, 27–55.
    • Bor­ries, Bodo von (1998):
      (Ger­many) Ziele, For­men und Ergeb­nisse des Geschicht­sler­nens Jugendlich­er
      im europäis­chen Ver­gle­ich. Zu YOUTH and HISTORY 1994/95 In: Geschichte,
      Poli­tik und ihre Didak­tik, 26. Jg., p. 7–21
    • Barschdorff, Signe (1998):
      (Ger­many) Is his­to­ry teach­ing up to date? (Intro­duc­tion) In: Leeuw-Roord,
      Joke van der (Ed.): The State of His­to­ry Edu­ca­tion in Europe. Chal­lenges
      and Impli­ca­tions of the “Youth and History”-Survey; Ham­burg (edi­tion Kör­ber-Stiftung),
      p. 77–92
    • Barschdorff, Signe (1998):
      (Ger­many) Final Remarks: Reac­tions of the Ham­burg Analy­sis Group
      on the con­fer­ence and its out­comes In: Leeuw-Roord, Joke van der (Ed.):
      The State of His­to­ry Edu­ca­tion in Europe. Chal­lenges and Impli­ca­tions of
      the “Youth and History”-Survey; Ham­burg (edi­tion Kör­ber-Stiftung),
      p. 195–203
    • Bor­ries, Bodo von (1998):
      (Ger­many) What were we look­ing for and what did we find? Inter­est­ing
      Hypothe­ses, Meth­ods and Results of the Youth and His­to­ry Sur­vey In: Leeuw-Roord,
      Joke van der (Ed.): The State of His­to­ry Edu­ca­tion in Europe. Chal­lenges
      and Impli­ca­tions of the “Youth and History”-Survey; Ham­burg (edi­tion Kör­ber-Stiftung)
      , p. 15–51
    • Bor­ries, Bodo von (1998):
      (Ger­many) Do Teach­ers and Stu­dents attend the same Lessons? In:
      Leeuw-Roord, Joke van der (Ed.): The State of His­to­ry Edu­ca­tion in Europe.
      Chal­lenges and Impli­ca­tions of the “Youth and History”-Survey; Ham­burg
      (edi­tion Kör­ber-Stiftung)
      , p. 103–118
    • Bor­ries, Bodo von and Baeck,
      Oliv­er
      (1998): (Ger­many) Are Teach­ers able and will­ing to
      inno­vate the Teach­ing and Learn­ing of His­to­ry? In: Leeuw-Roord, Joke van
      der (Ed.): The State of His­to­ry Edu­ca­tion in Europe. Chal­lenges and Impli­ca­tions
      of the “Youth and History”-Survey; Ham­burg (edi­tion Kör­ber-Stiftung),
      p. 143–162.
    • Kör­ber, Andreas (1998):
      (Ger­many) Can our pupils fit into the shoes of some­one else? (Intro­duc­tion)
      In: Leeuw-Roord, Joke van der (Ed.): The State of His­to­ry Edu­ca­tion in
      Europe. Chal­lenges and Impli­ca­tions of the “Youth and History”-Survey;
      Ham­burg (edi­tion Kör­ber-Stiftung),
      p. 123–138
    • Leeuw-Roord, Joke van der (Ed.) (1998): (Nether­lands) The
      State of His­to­ry Edu­ca­tion in Europe. Chal­lenges and Impli­ca­tions of the
      “Youth and History”-Survey Ham­burg (edi­tion Kör­ber-Stiftung)
    • Tho­rup, Mette-Line (1998): (Den­mark) Forsker efterl­yser engageret
      his­to­rie­un­dervis­ing in: Infor­ma­tion (News­pa­per, based on an inter­view with
      Vagn Oluf Nielsen)
    • Angvik, Magne (1998): (Nor­way)
      Er 15-årin­gene inter­essert i his­to­rie? (Are 15-year Olds Inter­est­ed
      In His­to­ry?) In: Til debatt, inn­legg ved Norske his­to­rieda­gar 1996 (Dis­cus­sion
      Top­ics. Con­tri­bu­tions giv­en at the Nor­we­gian His­to­ry Con­fer­ence 1996).
      Uni­ver­si­ty of Bergen, Depart­ment of His­to­ry. 1998 , pp. 51–60.
    • Aba­cioglu, Asuman (1998): (Turkey) Tar­ih der­si­ni sev­en yok
      [No one likes his­to­ry lessons] In: Cumhuriyet, Istan­bul, Jan­u­ary 21, 1998
    • Bor­ries, Bodo von (1998):
      (Ger­many) Erleb­nis, Iden­ti­fika­tion und Abnei­gung beim Geschicht­sler­nen
      In: Neue Samm­lung, 38. Jg., 2/98, pp. 171–202.
    • Bor­ries, Bodo von (1998):
      (Ger­many) Jugendliche Geschichtsvorstel­lun­gen und Poli­tike­in­stel­lun­gen
      im europäis­chen Ost-West-Ver­gle­ich: das Beispiel Demokratie. In: Geschichte
      in Wis­senschaft und Unter­richt, 4/98, April 1998, pp. 208–222.
    • Bor­ries, Bodo von (1998):
      (Ger­many) Jugendliche und Gedenkstät­ten. Einige empirische
      Befunde und the­o­retis­che Über­legun­gen. In: Haase, Nor­bert; Pam­pel,
      Bert (ed.): Dop­pelte Last — dop­pelte Her­aus­forderung, Frank­furt a.M. 1998,
      pp. 113–118.
    • Bor­ries, Bodo von (1998):
      (Ger­many) His­tor­i­cal Con­scious­ness among Ger­man and Euro­pean Ado­les­cents.
      Some Method­olog­i­cal Prob­lems of Cross-Cul­tur­al Com­par­isons. In: Yuan Chang
      & Liang-Kai Chou (ed.): Method­olo­gies: His­tor­i­cal Con­scious­ness and
      His­to­ry — Text­book Research (Con­fer­ence Feb­ru­ary 1997); Tai­wan
    • Hizlan, Dogan (1998): (Turkey) Gen­cler oku­tu­lan tar­i­hi sevmiy­or
      [The Youth does not like the his­to­ry they read In: Hür­riyet, Jan­u­ary
      26, 1998
    • Liedtke, Gertrud (1998): (Ger­many) Diskus­sion des Pro­jek­tes
      “Youth and His­to­ry” auf der Euro­clio-Tagung in Pecs, Ungarn, 17.–21. Sep­tem­ber
      1997. In: Geschichte in Wis­senschaft und Unter­richt, 4/98, April 1998,
      pp. 264–268.
    • Nielsen, Vagn Oluf (1998): (Den­mark)
      Ung­dom og His­to­riebe­v­id­s­thed. In: Human­io­ra, nr.1 1998, pp. 26–29.
    • Özbaran, Sal­ih (1998): (Turkey) Gen­clik ve Tar­ih — II
      [Youth and His­to­ry ii ] In: Cumhuriyet, Istan­bul, Jan­u­ary 11, 1998, p.
      2.
    • Özbaran, Sal­ih (1998): (Turkey) Gen­clik ve Tar­ih [Youth
      and His­to­ry] In: Toplum­sol Tar­ih, No. 49, Istan­bul, Jan­u­ary 1998, pp. 49–56.
    • Pesole, Dino (1998): (Italy) Stu­den­ti europei in cer­ca di
      sto­ria (con­tem­po­ranea) In: Il Sole 24 ORE, No. 16, Milano, Jan­u­ary 17,
      1998, p. 14.
    • N.N. (1997): (Ice­land) In: Morgun­bla­did (Ice­land), Feb­ru­ary
      11th, 1997.
    • Nielsen, Vagn Oluf (1997): (Den­mark)
      Ung­dom og his­to­rie. In: Folkeskolen Nr.30–33, August 14th, 1997.
    • Dooren, Jos van (1997): (Bel­gium)
      Weinig amuse­ment in de Vlaamse geschiedenisles. In: Her­mes. Tijd­schrift
      voor geschiede­nis, Jg. 1, Nr. 3, p. 11–22
    • Bor­ries, Bodo von (1997):
      (Ger­many) Zwis­chen Frem­den­tol­er­anz und Gewalt­bere­itschaft In: Bech­er,
      Ursu­la A. J., Bor­ries, Bodo v. u.a.: Jugend — Poli­tik — Geschichte. Ergeb­nisse
      des europäis­chen Kul­turver­gle­ichs “Youth and His­to­ry”; Ham­burg (edi­tion
      Kör­ber-Stiftung) , p.
      37–52.
    • Platthaus, Andreas (1997): (Ger­many) Kinder im Strom. Was
      bedeutet jun­gen Leuten die Geschichte? Zu ein­er Umfrage [Chil­dren in the
      Cur­rent. What does His­to­ry mean to Young Peo­ple. On a Sur­vey]. In: Frank­furter
      All­ge­meine Zeitung (Ger­many). April 30th, 1997, p.43 [Review of the project
      and assess­ment of its results; based on: Angvik; v.Borries (Eds.; 1997):
      YOUTH and HISTORY].
    • Lum­by, Elis­a­beth (1997): (Den­mark) His­to­rie pop­ulært
      i folkeskolen In: Berlingske Tidene (Den­mark), Jan­u­ary 4th, 1997. [based
      on an inter­view with Vagn Oluf Nielsen]
    • Math­i­assen, Amalie (1997): (Den­mark) His­to­rien har fået
      come­back In: Det Fri Aktuelt (Den­mark), Feb­ru­ary 1st, 1997. [based on an
      inter­view with Vagn Oluf Nielsen]
    • Aho­nen, Sirk­ka (1997): (Fin­land)
      Demokra­tia nuorten odotuk­sis­sa Suomes­sa ja muual­la Euroopas­sa [The role
      of democ­ra­cy as an aspi­ra­tion con­cern­ing future among Finnish ado­les­cents
      in a Euro­pean con­text] In: Hyv­in­voin­tikat­saus 4/1997. pp. 12–17.
    • Angvik, Magne; Bor­ries,
      Bodo von
      (1997): (Ger­many) YOUTH and HISTORY. A Com­par­a­tive
      Euro­pean Sur­vey on His­tor­i­cal Con­scious­ness and Polit­i­cal Atti­tudes among
      Ado­les­cents. Ham­burg: edi­tion Kör­ber-Stiftung,
      1997. (Vol. A: Descrip­tion, Vol. B: Doc­u­men­ta­tion, CD-ROM).
    • Bech­er, Ursu­la A. J. et al. (1997): (Ger­many) Jugend — Poli­tik
      — Geschichte. Ergeb­nisse des europäis­chen Kul­turver­gle­ichs ‘YOUTH
      and HISTORY’. Mit Beiträ­gen von Ursu­la A.J. Bech­er, Bodo
      von Bor­ries
      , Lui­gi Cajani, Friedrich
      Heck­mann, Wolf­gang Höp­ken, Sibylle Hüb­n­er-Funk, Josef Jan­ning,
      Andreas Kör­ber, Franz
      Lan­thaler
      , Joke van der Leeuw-Roord, Rain­er H. Lehmann, Alexan­der Rahr,
      Wolf Schmidt und Syl­wia Wilberg-Grzeskowiak.
      [Youth — Pol­i­tics — His­to­ry. Results of the Euro­pean cross-cul­tur­al study
      ‘YOUTH and HISTORY’]. Doku­men­ta­tion ein­er Tagung der Deutschen Welle am
      17. Okto­ber 1996 in Köln, bearb. v. Dirk Weg­n­er, Ham­burg (edi­tion
      KÖRBER-STIFTUNG).
    • Bor­ries, Bodo von (1997):
      (Ger­many) Jugend — Poli­tik — Geschichte. Hin­weise aus einem europäis­chen
      Ver­gle­ich. In: Gew­erkschaftliche Monat­shefte 12’97, 48. Jg., bund Ver­lag,
      Düs­sel­dorf 1997, pp. 670–679.
    • Bor­ries, Bodo von (1997):
      (Ger­many) Jugendliche Türken, Deutsche und Deutsch-Türken.
      Empirische Befunde zum his­torisch-poli­tis­chen Bewußt­sein. [Young
      Turks, Ger­mans and Ger­man-Turks. Empir­i­cal find­ings con­cern­ing his­tor­i­cal-polit­i­cal
      con­scious­ness]. In: Raisch, H. und Reese, A. (Hrsg.): His­tor­i­ca Didac­ti­ca.
      Geschichts­di­dak­tik heute, Festschrift für Uwe Uffel­mann, Idstein,
      p. 15–30
    • Bor­ries, Bodo von (1997):
      (Ger­many) YOUTH and HISTORY. The Com­par­a­tive Euro­pean Project on
      His­tor­i­cal Con­scious­ness among Ado­les­cents (1994/95). In: Zeitschrift für
      Sozial­i­sa­tions­forschung und Erziehungssozi­olo­gie (ZSE) 17(1997), no. 2,
      pp. 214–219.
    • Bor­ries, Bodo von (1997):
      (Ger­many) Con­cepts of His­tor­i­cal Think­ing and His­tor­i­cal Learn­ing
      in the Per­spec­tive of Ger­man Stu­dents and Teach­ers. In: Inter­na­tion­al Jour­nal
      of Edu­ca­tion­al Research, vol. 27, 1997, pp. 211–220.
    • Bor­ries, Bodo von; Barschdorff,
      Signe
      (1997): (Ger­many) Jugend und Geschichte. Ein europäis­ches
      Inter­net­pro­jekt. [Youth and His­to­ry. A Euro­pean Inter­net project]. In:
      Donath, R. und Volk­mer, I. (eds. 1997): Das Transat­lantis­che Klassen­z­im­mer.
      Interkul­turelles Ler­nen durch Online-Pro­jek­te im Unter­richt. Ham­burg: edi­tion
      Kör­ber-Stiftung, pp.
      411–423.
    • Bor­ries, Bodo von; Kör­ber,
      Andreas
      ; Barschdorff, Signe

      (1997): (Ger­many) Youth and His­to­ry. Results of the first cross-cul­tur­al
      study of youth on his­tor­i­cal-polit­i­cal atti­tudes In: civnet 1997, vol.1.
      no.3. (http://civnet.org/mag/issue3/youth1.htm on August 6th, 1997).
    • Bor­ries, Bodo von; Kör­ber,
      Andreas
      ; unter Mitar­beit von Baeck, Oliv­er;
      Bakonyi, Jut­ta; Kinder­vater, Angela

      (1997): (Ger­many) Ein europäis­ch­er Kul­turver­gle­ich zu Geschichtsvorstel­lun­gen
      und Poli­tike­in­stel­lun­gen von Jugendlichen. [Euro­pean cross-cul­tur­al study
      on his­tor­i­cal and polit­i­cal atti­tudes]. In: Zeitschrift für Poli­tis­che
      Psy­cholo­gie 5(1997), no. 1.
    • Bouw­man, Will (ed.) (1997): (Nether­lands) Youth and His­to­ry
      in Ned­er­land. Het Europese onder­zoek naar his­torisch besef bij jon­geren
      en de resul­tat­en in ons land nad­er bekeken. ’s‑Hertogenbosch, KPC Groep,
      1997
    • Kuyper, Mar­i­on; Leeuw-Roord, Joke van der (1997): (Nether­lands)
      Youth and His­to­ry. Is his­torisch besef te meten? [Can we mea­sure his­tor­i­cal
      con­scious­ness?] In: Kleio. Tijd­schrift van de Verenig­ing van docen­ten in
      Geschiede­nis en Staatsin­richt­ing in Ned­er­land (VGN), 38(1997), no. 6, pp.
      22–27.
    • Lan­thaler, Franz (1997): (Italy
      — South­ern Tyrol
      ) Jugend und Geschichte. Eine Studie zum Geschichts­be­wußt­sein.
      I gio­vani e la sto­ria. Un’indagine sul­la coscien­za stor­i­ca. [Youth and
      His­to­ry. A study on his­tor­i­cal con­scious­ness]. [Includes arti­cles by Wal­ter
      Alber, Bodo von Bor­ries, Lui­gi
      Cajani
      and Franz Lan­thaler]. Bozen/Bolzano/Bulsan:
      Päd­a­gogis­ches Insti­tut für die deutsche Sprach­gruppe, Isti­tu­to
      ped­a­gogi­co per il grup­po lin­guis­ti­co ital­iano, Isti­tut Ped­a­gogich Ladin.
    • N.N. (1997): (Israel) Shmu’el Me’iri: HaNo’ar hayehu­di…
      [For jew­ish youth in Israel, peace is not the most impor­tant of their val­ues]
      ??
    • Nem­chi­nov, Vic­tor (1997): (Rus­sia)
      Reflec­tions in the Mir­rors of His­to­ry. In: Roditeli, spring 1997.
    • Nielsen, Vagn Oluf (1997): (Den­mark)
      Ung­dom og his­to­rie. Om danske skoleelevers inter­esse for his­to­rie. In:
      Not­er, nr.135, Decem­ber 1997, pp. 13–17.
    • Nielsen, Vagn Oluf (1997): (Den­mark)
      Ung­dom og his­to­rie. In: His­to­rie & Sam­fundsfag, 2/1997 (June).
    • Özbaran, Sal­ih (1997): (Turkey) Gen­clik ve Tar­ih [Youth
      and His­to­ry]. In: Cumhuriyet, Istan­bul, Novem­ber 1, 1997, p. 2.
    • Tuti­aux-Guil­lon, Nicole (1997):
      (France) Pre­miers résul­tats, pre­mières inter­ro­ga­tions:
      à pro­pos de l’en­quête européenne ‘les jeunes et l’his­toire’.
      In: Doc­u­ments, acts et rap­ports pour l’é­d­u­ca­tion: l’Eu­rope, objet
      d’en­seigne­ment? Acts du col­loque inter-ire­hg de Dijon, s.d. J. Maréchal,
      C. Merci­er, F. Soeurs. Dijon 1997.
    • Weg­n­er, Dirk (1997): (Ger­many) Die men­tale Land­karte Europas
      neu ver­messen. In: Kör­ber­world. Mag­a­zin der Kör­ber
      AG
      , 1997, no. 1, pp. 43–45.
    • Angvik, Magne (1996): (Nor­way)
      Paper pre­sent­ed at the Fifth Con­fer­ence of the Inter­na­tion­al Soci­ety for
      the Study of Euro­pean Ideas (ISSEI) at Uni­ver­si­ty for Human­ist Stud­ies,
      Utrecht, August 19th to 24th, 1996 [Will be pub­lished in the con­fer­ence
      report print­ed in USA 1997]
    • Angvik, Magne (1996): (Nor­way)
      Paper pre­sent­ed at the the con­fer­ence for Nor­we­gian his­to­ri­ans and His­to­ry
      teach­ers in col­leges in Bergen June 27th to 30th, 1996 [Will be pub­lished
      by Uni­ver­si­ty of Bergen, Depart­ment of His­to­ry spring 1997]
    • Bekeshk­i­na, Iri­na (1996):
      (Ukraine) Europe and We: the Com­par­a­tive Euro­pean Study. [in Ukrain­ian].
      In: The Day (Ukraine), Octo­ber 3rd, 1996, pp. 1, 6.
    • Kaspi, Arje (1996.): (Israel) Shalom mibe’ad haKawenet In:
      Musaf HaAret­zon (Israel), Novermber 1st, 1996. [based on an Inter­view with
      Shifra Sagy]
    • Angvik, Magne (1996): (Nor­way)
      Paper pre­sent­ed at The Sixth Nordic Con­fer­ence on His­to­ry Didac­tics in
      Tam­pere, Fin­land, June 1st to 6th, 1996 [Will be pub­lished in report (for
      ordi­nary sale) made by Dan­marks Lær­erho­jskole,
      Copen­hagen, spring 1997].
    • Aho­nen, Sirk­ka (1996): (Fin­land)
      His­to­ri­ati­etoisu­us Oppimis­tu­lok­se­na. [His­tor­i­cal con­scious­ness as an out­come
      of Learn­ing] In: Jakku-Sihvo­nen, Rit­va; Lind­ström, Aslak; Lip­sa­nen,
      Sinikka (ed.): Toteut­taako perusk­oulu tasa-arvoa? Ope­tushal­li­tus 1996,
      pp.375–390
    • Bøe, Jan Bjarne (1996): (Nor­way) His­to­rie som iden­titet.
      To studi­er i his­to­riebe­vis­s­thet. Sta­vanger: Sta­vanger Col­lege (Sta­vanger
      Col­lege, School of Human­i­ties, vol. 20).
    • Bor­ries, Bodo von (1996):
      (Ger­many) Muster­schüler in Ökolo­gie, Demokratie und Gewalt­losigkeit?
      Geschichts­be­wußt­sein und Poli­tike­in­stel­lun­gen deutsch­er Jugendlich­er
      im europäis­chen Ver­gle­ich. [Star stu­dents in ecol­o­gy, democ­ra­cy and
      non-vio­lence? His­tor­i­cal con­scious­ness and polit­i­cal atti­tudes of Ger­man
      youth in a com­par­a­tive Euro­pean per­spec­tive]. In: Rohden­burg, Gün­ther
      (ed.; 1996): Öffentlichkeit her­stellen — Forschen erle­ichtern! 10
      Jahre Archivpäd­a­gogik und his­torische Bil­dungsar­beit — Vorträge
      zur Didak­tik. Bre­men: Staat­sarchiv (Kleine Schriften des Staat­sarchivs
      Bre­men; 24), pp. 53–85.
    • Nielsen, Vagn Oluf (1996): (Den­mark)
      Ung­dom og His­to­rie In: Kridthuset (Den­mark), 6(1996), no. 5, pp. 6–8.
    • Angvik, Magne; Bor­ries,
      Bodo von
      ; Kör­ber, Andreas

      (1995): (Ger­many) Report to the Stu­dents and Teach­ers. (March 15th,
      1995). [This report was sent to the par­tic­i­pat­ing schools ear­ly in the
      ana­lyt­i­cal phase. Adap­tions in dif­fer­ent lan­guages (most of them with nation­al
      appen­dices) are avail­able from the respec­tive Nation­al Coor­di­na­tors.]
    • Drag­o­nas, Thalia (1995): (Greece)
      Youth and His­to­ry. Paper pre­sent­ed at the Mod­ern Greek Stud­ies Asso­ci­a­tion
      Con­fer­ence. Har­vard, Mass. Novem­ber 2nd to 5th, 1995.
    • Nielsen, Vagn Oluf (1995): (Den­mark)
      Ung­dom og His­to­rie. In: Kridthuset (Copen­hagen), 5(1995), no. 3.
    • Tuti­aux-Guil­lon, Nicole (1995):
      (France) Enquête européenne sur l’en­seigne­ment de l’his­toire:
      mais que pensent-ils de l’Eu­rope. In: iregh no. 2, l’Eu­rope, décem­bre
      1995, pp. 31–37 [IREGH = research insti­tutes for teach­ing his­to­ry, geog­ra­phy
      and civics].
    • Angvik, Magne (1993): (Nor­way)
      Ung­dom og His­to­rie. Et europeisk pro­jekt om his­to­riebe­vis­s­thet. [Youth
      and His­to­ry. A Euro­pean project on his­tor­i­cal con­scious­ness]. In: His­to­riedi­dak­tik
      i Nor­den, vol. 5, p. 323–334.

    to the top /back
    to home­page

    last updat­ed: 16.Feb. 2000 by Angela
    Kinder­vater